Т.е. българите, които като потомствени уседнали земеделци (и строители) търсели плодородни земи за установяването си, обитавали С. Кавказ преди възкачването на Арменския първи цар Аршак или “Първият Аршак”. Тоя Арменски владетел е отъждествяван, главно по 13-те години на властването си, от най-различни учени-изследователи с приемника на Вахаршак – Аршак Арменски (127-114 г. п.н.е.) и с Артаксий ІІ Аршак (от 34/33-30 до 20 г. п.н.е.), както и с Аршак І (35 г. сл. Хр.), който обаче не царува 13 години, а едва една (ПД*). При това не бива да се пропуска, че и предшественикът на Аршак Арменски (127-114) – Вахаршак (?-127), е също “Аршак”, а може да е “Първият Аршак” (срв. Ва-х-Аршак, без значение дали е Вах-Аршак, Ва-Харшак или Ва`Аршак).
Всъщност, обаче, моите проучвания показаха, че явно “първият Арменски владетел Аршак (Արշակ)" е точно известният със своето име-епитет владетел Вахаршак (Va-h-Arshak, Vaʼ-Arshak), като съставната представка Ва- (Va-) означава “първи“ – армен. Առաջին: “първи“, а пък Ва-Аршак или Ва-х-Аршак означава на арм. Առաջին Արշակ: "Първи Аршак". Изглежда устно-говоримото ВаʼАршак е записано по някакви граматични правила във формата Вахаршак, Ва-х-Аршак (Va-h-Arshak), при което междинното “-х-“ (-h-) е само граматично необходимо и не се произнася, подобно нпр. на междинното и/или финалното “-ъ-“ в др.-българския (нпр. др.-бълг. и ст.-бълг. Въкѹсъ: “вкус“, БлъгарнΝъ: “Българин“ – със съкращението Бл-, Блъ- = фонет. “Бъл-, Бвл-, Бӕл-, Бәл-, Бфл-, Бœл-, Бѹл-“, Анъдреи: “Андрей“, Вълаӡъ: “влаз, вход“, и прочее), или пък както не се фонетизира и елинската “сигма“ в античния елински, за което свидетелства Херодот (ок.495/485-425 г. пр. Хр. – Х*, кн. I, бел. 98). При това Ва-х-Аршак (140-127) е управлявал точно 13 години, колкото е управлявал и неговия наследник Аршак Арменски (127-114 г. пр. Хр.);
Именно времето преди смъртта на Вахаршак (†127 г. пр. Хр.) съвпада със засилване на тюркското настъпление към областите Согдиана* и Бактриана*, които са освободени от значима част от българите, заради което пък турките заели свободните райони до 100 г. пр. Хр., а най-вероятно нахлули и във Фергана* и целия северен периметър на Танкан* (кит. Тян-Шян). Тюркското придвижване е свързано и с мощен натиск на Китай от изток на запад върху етносите в Ценрална Азия, чийто своеобразен връх са двата китайски военни похода до Тарима* и Танкан* (Тян-шян*) в периода 127-121 г. пр. Хр.
От фактите следва, че при всички случаи българите на Вунд минали след 160 г. пр. Хр. от земите си в Северен Кавказ, където вече се били установили българите, към по-южните Арменски територии – “на юг от Кох” (Колхида), където се заселили най-късно през І в. пр. Хр., но преди 63 г. пр. Хр. – завземането на Понтийското царство* (301-63) от Рим. А това, в синхрон с другите известни ни детайли, конкретно съвпада единствено с царуването на Вах-Аршак (ок. 140-127) и на сина му Аршак Арменски (127-114); обаче Аршак Арменски не отговаря на условието, че преселението на Българския кан Вунд е осъществено по времето на управлението на “Първия Аршак“, който бил от Арменската владетелска династия.
Конкретна причина за основното преселение на българите от Бактрия* (Балгхара*) в С. Кавказ, което станало преди преселването на Вунд* от С. Кавказ в Горни Басен (Вананд*), вер. са напреженията в т.н. Елино-Бактрийско царство* (пр. 250-160 г.п.н.е.) и свързаните с това конфликти и промени. Известните ни жалони, трасиращи промените в Средна Азия, са навлизането на Тюрките в Согдиана* от 160 до 130 г. пр. Хр. и заемането от тях на теригтории в областта Бактриана в 100-на г. пр. Хр. – т.е. има база и е съвсем вероятно преселването на българите от Бактрия към С. Кавказ да е започнало именно през периода от 160 до към 100 г. п.н.е., което, от друга страна, включва отново управлението на Арменския цар на Вахаршак (ок. 140-127 пр. Хр.).
Известно е, че това преселение на българите се е извършвало на етапи и има сведения, че отделни български групи се оправяли към Дон* до ІV-VІ в. – една такава група от 20 000 човека стигнала през VІ в. от Ср. Азия до Дон само за броени дни. Може да се предположи като най-вероятно, че групата на европейските българи, подложена на натиска на някакви непреодолими проблеми, са напуснали родните си земи, в които са се заселили прииждащите от изток в Западна Азия тюркски племена, в периода от към 160 до 100 г. пр. Хр.
Българите мигрирали не само към С. Кавказ и Европа, а също и към Партия* – Партското царство* (250 г. пр. Хр. – 224/226 г. сл. Хр.) и наследилата го Сасанидска Персия (224/6 г. – 651/61 г.), както и към южен Синд* (Пенджаб и долен Инд) – около долното течение на р. Инд, където българи се установили още от 190 г. пр. Хр. (вж Древните българи*).
Отделните пикове на преселението сигурно били не толкова пряко свързани, колкото пряко отразени, във върховете на активно тюркско нахлуване на запад-югозапад от Танкан* (Тян-шян) и разширяването на окупираните от тях земи. Защото навлизането на тюрките в Согдиана през 160-130 г. пр. Хр. и конкретно в повечето райони на Бактриана през 100-тна г. пр. Хр., не може да се свърже с военно надмощие и агресия. То по-скоро е акт на заселване в територии, обезлюдени вследствие на оттеглянето на българите, предизвикано от природно бедствие с продължителен характер – нпр. поредица от земетресения в период от няколко години, които не само променили природните условия, разбили напоителната канална система и селищата – с отбранителната им и социалната им структура, но и правели невъзможно възстановяването в онази минимална степен, която да гарантира нужната жизненост на стопанството и обществото.
Известно е сведението, че българите започнали да се преселват от Бактрия и Согдиана в района на Северен Кавказ, след като столицата им Балх* или Балг* била разрушена, вероятно пагубно, от земетресение (ББ*; вж. Древните българи*, Каспийско море*).
Същевременно това физическо разрушаване на Балг и голяма част от Балгара* (Бактрия*) и околните земи – с жизнено важните плавателно-напоителни канали, диги и иригационните съоръжения – и вмирисването на водите с гниещите водорасли и мъртви риби, обхващащо обширния равнинен регион на север от Иранската планинска област с Куш и Хинду-Куш, и на изток от огромното антично Каспийско море* до масивите Памир, Алай, Танкан* (кит. Тян-шян) и най-вероятно с Кун-Лун, цял Тибет и Хималаите, било плод на продължителна във времето поредица на мощни и унищожителни земетресения, което във вида си на едно единно бедствие е възприето от Древните българи* като Божие наказание и прокълнаване на тези обетована земя; точно както по подобен начин това се случило по време на известния Библейски Потоп*, причинен от Господа за наказание и възмездие над прегрешилите хора. И именно такъв извод логично произлиза от отношението на Древнобългарите към постигналото ги зло, като знаем – благодарение на Българския кан и хронист Гази-Барадж* (пр. 1190-1246) и на българина-менли Абдаллах или Абд Аллах (ок. 736-†817, дядото на Микаил Бащу* /ок. 819-900/), традиционните някогашни митологично-философски представи на българите за огромния божи Потоп*:
“Обаче след смъртта … [на (светѝя древен български владетел) Камар-Батър*] някои от самарците (шумер?) замърсили с нечистотии водата, забравяйки че тя се счита също за свещена, понеже отразявала тяхното [Върховно] божество Тара* (Сара*). Разгневеното Божество решило за този им грях да потопи цялата земя Самар (Шумер, обаче явно в периода преди отиването на шумерите в Двуречието в последната трета на IV хдл. пр.н.е., а когато все още живеели на север от Хинду-куш* – в Масагетия или Изт. Скития /ДТ*, стр. 11/, т.е. край река Сърдаря*, Заравкан* или Амударя* = река Самар, извираща от масива Самар = Хара*, Хон*, Имеон*, Машу*, Сара*, Тара = Тангра*?, = Памир с Хинду-куш, с Алай и с Танкан* = кит. Тян-шян*), но първоначално предупредило хората със страшен глас. От този [Божи] глас се заразтресла земята и изпопадали всички листа от дърветата. Част от самарците, изплашени, отишли още по далече на запад, и се нарекла в памет на знамението “агачири“ – тоест хората дървета. Те достигнали Мисра (Египет), където също живели известно време и издигнали немалко могили* (планини, върхове) – Самари или Джукетау (срв. Чука*, Чука-връх, връх Чуката* – много разпространен български топоним; срв. бълг. Ча*, Чар*: “стоящ над, най-висш, върховен“).
Сред онези пък, които останали (в земите си), бил един род самарци, не оскърбяващи водите. Всевишният се смилил на него и го дарил с кораб, за да се спаси, а после потопи цярата [земя] Самара. Когато водата отново се оттекла по волята на Тангра*, корабът останал на върха на планината Самар, а спасилия се род, назовавайки се Нау/Нов [ﻭﺎﻥ] (“Нов“), се спуснал от нея на земята (от върха на планината в равнината). Този род постепенно станал многочислен и започнал да се прекланя и на върха, и на кораба. Но веднъж част от него род се възмутила и смъкнала кораба долу, считайки че никаква вещ не трябва да бъде на Джукетау (Чуката*) – свещения молителен връх. …” (ДТ* – “Гази-Барадж тарихи”, стр. 12);
“А трябва да се каже, че за древността на народа на българите така разказва сеид Якуб в своята “Кади китаби“ (“Книга на съдията“ или “На съдията книгата“), основавайки се на “Хазар тарихи“ (“Хазарска история“) на Абдаллах бине Микаил Бащу (ок.840 - сл.925, сина на Микаил Бащу* /ок.819-900/), … Камарците не изтърпели това, че останалите синдийци започнали да придават на каменните изваяния на Върховното синдийско божество – Тара* или Тангра* – кощунствения вид на обикновен човек, а не [с вида] на островърхата каменна планина Самар, с гладки равни склонове, и се върнали от Синд* (Пенджаб с долен Инд) на предишното си местоживеене – на река Самар (дн. Амударя*, Сърдаря* или Заравкан* с град Самарканд*) при планината Самар (също Хара*, Хон*, Имеон*, Машу*, Тара*, Тан-кан*, “Божията планина“ или Балкан* и пр. – общият масив на Памир с Хинду-куш, Алай и Танкан* – кит. Тян-шян*). Тяхната област започнали да наричат Туран (нарицателно в звателен и винителен падеж от божественото име Тара* = Сара*, Хара*, Имеон*, Машу*) …
Обаче, когато една част от туранците ( = синдийците в Туран – по името на масива Тара* = Хара*, Хон*, Машу*, Имеон* и пр.) започнала да прави изваяния на [божеството] Тара от чисто злато, а другата – от глина, то третата [част] ги изоставила и се поселила в друга местност, назована [от тях] в чест на предишното местопребиваване – Самар/а. Тях почнали да ги наричат самарци, а всички останали – масагети* (Саки*, Саклани*, част от които са т.н. Сабани*, а част от тях – Баджанаки или Печенеги*; срв., че град Самар-канд/а*, който е по средата между реките на масагетите Сърдаря*, Чу и пр., и главната река на българите Амударя*, е на река Заравкан* – днес с тюркизирано-китаезираното име Зеравшан – вж. карта: 004-8а. …)“. (ДТ*, “Гази Барадж тарихи“, стр. 11);
Много точно са описани етапите на колосалното божие бедствие, изпратено за наказание на човеците. Първо земята започва силно да бучи и заедно с това растенията вехнат и губят листата си (а птиците и насекомите млъкват и напълно изчезват). После следва разрушителен земетръс. И това бучене, последвано от мощни земетресения, и то в периода на мащабно повсеместно топене на ледниците в Северното полукълбо през последния период на I хилядолетие пр.н.е., се повтаряло многократно в продължение на година-две или повечи, докогато трае пѝкът на активните разрушителни напрежения в земната кора (Тян-шян* с Памир, Хиндукуш и Тибет с Кун-Лун са активен земетръсен район и до сега, като дори само за последните два века – ХIХ и ХХ век – някои техни върхове са се издигнали с метри). А след такъв продължителен начален унищожителен етап, когато разрухата на селища, съоръжения, канали, диги, градини и гори, се редели едно върху друго в безкрайна зловеща поредица, е естествено хората да очакват и известната им от древната човешка история кулминация – пагубният повсеместен воден Потоп, подготвен им за наказание от Всемогъщият!
Представата за изобразяването на древно-българското божество Тара* или Фара* (араб. ﺎﺭﺎﻑ, елин. Θαρα-) с глава като тристенна пирамида – във форма подобна на високопланински белоснежен блестящ връх, беше потвърдена неочаквано от едни скорошни археологически разкопки. Това стана чак в самия край на Съветска Россия и в началото на мимолетното формално демократизиране на Кремълската диктатура около началото на последното десетилетие на ХХ век, при проучването на един италиански археолог и екипа му в района на Уч-Аджи (1891 г. – Utsch Adschi, 1895 г. – Utch Aji), в територията на сегашния пустинен регион Каракум;
*
Доколкото обаче от 160-150 г. пр. Хр. – началото на българското преселение от Балгара* (Бактриа*) в Източна Европа (Северен Кавказ), до началната 153 г. сл. Хр. – създаването на автономната Европейска българска държава* от Авитохол*, има период от цели три века (между 310 и 290 години), то този период следва да бъде разграничен като “преходен”. Едва с категоричното създаване, или преместване, на българския държавен център и столицата (град Булгар Балк*, или столиците – заедно с Вабандар* и други градове, изпълняващи ролята на областни центрове) в земите на Северен Кавказ през 153 г., се бележи и краят на този преходен период.
Интерес представлява фактът, че създаването на Европейската българска държава* относително точно съвпада с първото отбелязване на Каспийско море* като безотточно езеро, което е фиксирано през началните десетилетия на ІІ век сл. Хр. от Птолемей (80-160 г. сл. Хр.). До тогава, в сведенията на Ератостен (275-194), Страбон (64 г. пр. Хр. – 20 г. сл. Хр.) и Маркус Випсаниус Агрипа (І в.), то е отбелязвано като отточно – през руслото на р. Об* (по коритата на Тобол и Об) в Северния Ледовит океан (вж. Каспийско море*). Тази промяна на физическите, а от там и на жизнените параметри на района между огромното Каспийско море*, Памиро-Танканскиа масив (Имеон*, Хара*, Машу*), Сърдаря* и Балхаш*, е в синхрон с причините, довели до преместването на българите от древните си земи и съсредоточаването им в областта на С. Кавказ; а също и с датата, когато тоя процес получил завършен вид с държавата, създадена от кан Авитохол* (153 – сл. 173/span>) в началото на март 153 г. от новата ера или в 5661 г. от Сътворението на Света (вж. Древно-българския календар*);
Картината на събитията във Вътрешна и Средна Азия от ІІ в. пр. Хр. до VІІ в., показваща навлизането на тюрските етноси в тази част на континента и развитието на процеса на взаимното проникване на тюрките и завареното местно древноиранско население, наред с продължението на културогенните процеси от VІІ в. натам, когато започва арабското нашествие, са достоверно описани в “епоса за Рустам” (ШН*) и са основа за повествованието в него. [Някои учени смятат, че Сарматите* влизат в Европа още в ІV-ІІІ в., което съвпада както с похода на Александър ІІІ Велики (331-323) в Азия, така и с бруженията след смъртта му (вж. Сармати*).
Такова преселване на българи заедно със Сарматите или след тях – в периода преди този от втората половина на ІІ в. пр. Хр., обаче не е споменато никъде. При това едно уседнало население, каквото са българите, е обвързано както с плодородните си земи и напоителната система от канали, така и със суровинните си източници на руди и пр. минерали в планините, с ловните си райони, с териториалните светилища и свещени места, установени за продължително време – векове, и свързаните с тях религиозни традиции, с градовете и крепостно-отбранителната си система, с търговските пътища минаващи през страната им и пр., и пр. В т.с. за уседнал народ с вековни традиции трябват много по-важна причина, за да напусне исконните си територии, отколкото това се отнася за “номадска скитническа” общност, която може да се премести на стотици и хиляди километри дори само заради намаляване на популацията на някой от животинските видове в областта. А това съвпада и се потвърждава от сведенията в арменската география, която фиксира българите – “народът Булх” (Булгх), през ІІІ-ІІ в. пр. Хр. в Бактрия*, при масива Имеон*, между Туран и Арея – в Апартах (Партия), по времето, когато Ефталитите – хуни* вече се били настанили по североизточната границата на областта, в земите по източния бряг на Сърдаря*;
Историята на Стара Велика България и на Волжка България*, писана в 1229-1246 г. от Българския кан Гази-Барадж* (пр. 1190-1246), също обръща внимание на този преходен период. Уводната глава – “Най-древната история на българите” (ДТ*, ДТК*), е съставена от две части. Първата се базира върху по-нови хроники, има по-скоро митологично-идеологически характер, като цели, най-вече, да оправдае и провъзгласи съществуването на единна мюсюлманска българо-тюркска общност, и отразява преди всичко времето на пристигането и установяването на тюркоидо-хоните в районите от реките Ишим и Тобол до равнината на Дон, в границите от ІV-V до VІ-VІІ век (самите българо-хони, заедно с т.н. утигури, се настаняват в земите от р. Ишим до Кама още в 38-40 г. от н.е., създавайки под върховенството на утигурските владетели общата държава Буляр*; от 340 г. управлението на Буляр било поето от Българският кан Булимир* /340-378/, от Българската владетелска династия Дуло*).
Втората част, макар и носеща елементи от първата и прехвърляща паралели към събитията от новата ера, явно се опира на по-древни сведения, а изглежда и на древни документи.
СТАРА ВЕЛИКА БЪЛАРИЯ = СТАРАТА ИМПЕРИЯ ...
СТАРА ВЕЛИКА БЪЛАРИЯ = СТАРАТА ИМПЕРИЯ ...